יום שישי, 5 בינואר 2018

המשבר בטבע: הניסיון לעזור מסוכן יותר מהנזק

המשבר בטבע הוא בוודאי טרגי לעובדים המפוטרים, פוגע ביצוא מישראל ובצמיחה בכלל. אך יש לזכור שבכל שנה מפוטרים בישראל כ-80‬ אלף איש, ושהמהלומה לכלכלת ישראל היא בסופו של דבר קצרת טווח. כלכלה גמישה וחופשית אמורה להתגבר יחסית מהר גם על משברים בסדר גודל זה. הסכנה הממשית שעומדת לפתחנו אלה הפוליטיקאים, שעלולים לנצל את המשבר הזה כדי להנחית מכה על החלקים היחידים במשק הישראלי שמתפקדים בצורה יעילה. הנזק הזה עלול להיות מסיבי.
מגזר ההיי-טק ומגזר הפארמה, כולל טבע, פריגו וגם חברות סטארט-אפ רבות בתחום הביוטכנולוגיה, הם המקור המרכזי לעלייה ברמת החיים בעשורים האחרונים. בין השאר, יצוא ההיי-טק מחזק את השקל הישראלי, וכך מוזיל את היבוא ומרסן את יוקר המחיה. מה תרם לשגשוג של המגזר הזה דווקא? מה מבדל אותו מסקטורים אחרים? אפשר בוודאי לחשוב על כמה סיבות שראויות למאמר נפרד - למשל הביקושים העולמיים לטכנולוגיה עילית. אבל סיבה אחת רלוונטית למשבר בטבע והיא ההתערבות המועטה של הממשלה בניהול חברות ידע.
במילים אחרות, במגזר ההיי-טק אין כמעט רגולציה. הממשלה לא מנסה להשפיע על אופן ניהול החברות במגזר באמצעות חקיקת חוקים ותקנות. כך, למשל, המדינה לא מתערבת באופן קביעת המשכורות בענף, המדינה לא דורשת שעובדי היי-טק יהיו בעלי תואר ראשון או שני או שיהיו בעלי הכשרה כלשהי במקצועות הרלוונטיים. הממשלה לא קובעת כיצד חברות הייטק יתמחרו את המוצרים שלהן וכך הלאה. הניהול מופקד לחלוטין בידי בעלי הקניין - כלומר בעלי המניות.
זה נראה מובן מאליו, אולם יש לזכור שעול הרגולציה בישראל הוא בין הכבדים ביותר בעולם המערבי. בכמעט כל מדינה נורמלית עול הרגולציה קל יחסית למדינת ישראל, והממשלה אכן מתערבת ביד גסה בנעשה ברוב הסקטורים במשק. חלק נכבד מהפיגור של חלקים מרכזיים בכלכלת ישראל נובע מההתערבות הזו.
המשבר בטבע עלול לסמל את תחילת ההתערבות של הממשלה בהיי-טק ואולי את תחילת קץ השגשוג שלו. טבע, כידוע, נכנסה למשבר פיננסי שמאיים על עצם קיומה, והמנכ"ל החדש ורב המוניטין שלה החליט שאין מנוס אלא לפטר כ-%‭25‬ מכוח העבודה העולמי. אלא שהפוליטיקאים כנראה אינם יכולים להתאפק מלקצור הון ציבורי זול על ידי התערבות בוטה בתהליך ההבראה של טבע.
ההתערבות הזו מסתכמת בינתיים בדיבורים ובאיומים, אבל אין לדעת כיצד הדברים יידרדרו. אולי יפנו לבתי דין לעבודה בדרישה לפגוע בזכויות הקניין של בעלי המניות? אולי יפגעו ביכולת של טבע להתנהל כחברה עסקית עצמאית, באמצעות חקיקה מגבילה? הרי משברים הם הזדמנות נפלאה לפוליטיקאים לקבל לגיטימציה להתערבות יתר.
אפשר רק לדמיין מה עובר בראשם של מנהלי חברות טכנולוגיה בארץ וחברות בינלאומיות, שרואים את המחזות האלה. משברים הם הרי חלק טבעי מחיי חברות עסקיות, ואם בישראל אי אפשר להבריא חברה הנמצאת במשבר ואם אי אפשר לנהל חברה ללא התערבות הפוליטיקאים, יש לתהות מה הטעם לפעול במדינה שכזו. אבל אין לנו מה לדאוג, תמיד יש מקום לעוד מנופאים בנמל אשדוד.
המאמר פורסם בישראל היום בתאריך 22 לדצמבר 2017. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה