יום שישי, 19 בינואר 2018

טוויטר בישלה דייסה. מי יאכל?

התקשורת הממוסדת בישראל ממשיכה לנהל קרב נואש נגד המדיה החברתית. לפני שבוע עיתון פיננסי ותיק קרא למסות, לרסן ולפרק את פייסבוק ואת גוגל, והשבוע אותו עיתון קרא להפסיק בפייסבוק את ה"אנרכיה" ולהחליפה במערכת של כללים וענישה. לא צריך הרבה דמיון לנחש איזה סוג דעות צריכות להיענש לדעת הגוורדיה הוותיקה. אבל התקשורת הממוסדת אינה הקבוצה היחידה שנחרדת מהדמוקרטיזציה התקשורתית שנולדה בעשור האחרון.

תחקיר שפורסם בימים האחרונים מגלה שבטוויטר קיימת מדיניות סודית להשתיק דעות שמזוהות עם הימין הדתי בארה"ב. ובאמת, לפחות כשנתיים ובוודאי מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב, מסתובבות שמועות עקשניות, שמנהלים ועובדים בחברות המדיה החברתית פועלים להשתיק דעות ימניות וליברליות/ליברטריאניות. התחקיר על טוויטר אישש ואישר חלק מהחשדות.

צריך להדגיש שטוויטר, פייסבוק וגוגל הן חברות פרטיות, אינן ממומנות מכספי הציבור ולכן זכותן להפלות כראות נפשן - בהנחה שאינן מפרות את תנאי ההצטרפות של המשתמשים. אבל זו אינה שאלה חוקית אלא שאלה של הוגנות. משתמשים משקיעים זמן וכסף בלבנות את העמוד שלהם ואת המעמד שלהם   בפלטפורמות האלה, מתוך הבנה שהם יזכו לאותו יחס לו זוכים משתמשים שמחזיקים בדעות מנוגדות. אבל כאשר הם מושתקים, לא בשל שימוש בשפה אלימה במיוחד וכדו', אלא מאחר שהם לא מחזיקים בדעות "הנכונות", כי אז זו פשוט נבזות.

שאלה מרתקת היא האם בעקבות התחקיר על טוויטר ואולי תחקירים אחרים שיגיעו בהמשך, תימשך השתקת דעות ימניות, או ששחקניות המדיה החברתית יתקנו את הטעון תיקון ויתייחסו לכל המשתמשים בהגינות. וכאן ההבדל בגדול בין חברות הפועלות בשוק חופשי לבין חברות מדיה שמוגנות מתחרות ע"י רגולציה.

ישראל היא דוגמא מצוינת לשוק שבו כמעט בלתי אפשרי ליצור ערוץ שידור ימני שיתחרה בערוצים הקיימים. האליטה התקשורתית משתמשת ברגולציה כדי לדכא מתחרים ולשמור על המונופול הקיים. מסיבה זו לאמצעי השידור המסורתיים בארץ אין מוטיבציה אמיתית לנהל דיון ציבורי הוגן ולתת חשיפה משמעותית לדעות ימניות וליברליות. הפחד מהתחרות איננו קיים.

השוק החופשי בו פועלת המדיה החברתית מתאפיין בדינמיקות מאוד שונות. טוויטר ופייסבוק יודעות שיש קו שאסור להן לחצות, ושאם הן ידירו את הימין בצורה בוטה מדי, הדבר יעודד הקמת פלטפורמות מתחרות. לכן סביר שתחקירים כמו זה שפורסם על טוויטר דווקא יעודדו הוגנות כלפי המשתמשים.

אבל זה לא בטוח. ייתכן שהמיאוס של העובדים והמנהלים בחברות המדיה החברתית מדעות ימניות, יביא אותם להקצנת המאבק. ייתכן שבעיניהם מלחמה בתופעה כמו טראמפ שווה את הנזק הכלכלי הכבד שעלול להיגרם להם. ייתכן גם שחברות דומיננטיות כמו פייסבוק וטוויטר משלות את עצמן שמעמדן כה מבוסס, ששום מתחרה חדש לא יכול לפגוע בהם. כידוע, בתי הקברות מלאים בחברות שחשבו שאין להן תחליף ולכן זו לא עמדה חכמה, אך אי אפשר לחלוטין לשלול אותה כמוטיבציה.

כך או אחרת, הסבירות היא שהתקשורת הממוסדת תמשיך בתהליך ההתרסקות שלה, וזוהי ברכה עצומה לכל אוהבי החירות.

המאמר פורסם בישראל היום ב-19 לינואר 2018.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה