יום שישי, 5 בינואר 2018

שקל דיגיטלי וביטקוין - התשלום במזומן הוא הערובה לפרטיות שלנו

החיבור שבנק ישראל עושה בין השקל הדיגיטלי וביטקוין הוא ספין אורווליאני ותו לא. חלק מרכזי מהעצמה של הרעיון מאחורי הביטקוין הוא שמספר הביטקוינים שאי פעם יהיו במחזור מוגבל ל-21 מיליון ע"י נוסחה מתמטית, ואין אפשרות "להדפיס" ביטקוינים נוספים. בנק ישראל לעומת זאת, מדפיס כמויות ענק של שקלים בשנים האחרונות, והמעבר ל"שקל דיגיטלי"  - ביטקוין ישראלי לכאורה - כמובן שאינו מונע מהבנק המרכזי להמשיך להדפיס כאוות נפשו (או עד שהאינפלציה תתעורר).

אבל זו רק מחצית מהשערורייה. ההגבלות המתוכננות על שימוש במזומן הן המכה האמיתית. אם ייאסר כליל השימוש במזומן, הפגיעה בפרטיות שלנו תהיה חסרת תקדים. מקניית מסטיק ומעלה, כל פעולה פיננסית שלנו תהיה חשופה לפקידים ולפוליטיקאים. זהו מצב שאפילו אורוול לא דמיין שנוכל להגיע אליו. וגם מבחינה זו, האנונימיות שמבטיח הביטקוין עומדת בניגוד מוחלט לתכניות של השלטון. התירוץ הוא שהאיסור על מזומן מיועד להילחם בכלכלה שחורה. האם המלחמה במסחר בקנאביס ובשרברבים שלא נותנים קבלה שווה את אבדן הפרטיות שלנו? אם המדינה כל כך מודאגת מכלכלה שחורה, שתואיל להוריד את שיעור המס וכך ירד התמריץ להשתמט מתשלום מס.

נקודה אחרונה: האיסור על שימוש במזומן יאפשר לבנק ישראל להוריד את הריבית שאנחנו מקבלים על הפיקדונות שלנו בבנקים המסחריים לריבית שלילית. רעיון שעד לפני עשור נחשב הזוי וכיום הוא בבחינת תכנית עבודה ממשית בקרב בנקים מרכזיים, ושמטרתה להכריח חוסכים לצרוך את הכסף שלהם - סוג של הנדסה חברתית-כלכלית חסרת אחריות. בעולם של ריבית שלילית שבו מותר השימוש במזומן, אפשר להסתיר כסף מתחת למזרון. בעולם שבו אין מזומן, כולנו באמת קרבנות חסרי ישע של המדינה. הביטקוין - האמיתי, לא הגרסה השקרית של בנק ישראל - מעולם לא נראה מושך יותר.

הבהרה: אין כאן שום המלצה להשקיע או לא להשקיע בביטקוין. האמירה החיובית היא לגבי הקונספט של cryptocurrency.

התגובה הזו פורסמה בישראל היום בתאריך 25 לדצמבר 2017. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה