יום חמישי, 8 במאי 2014

חוק שכר מינימום היה הכלי החביב על גזענים לבנים בתקופת האפרטהייד, והוא עדיין חוק גרוע

רוצים לפגוע בעובדים חלשים? להפלות אוכלוסיות מודרות? להקטין את סיכויי העסקתם של מיעוטים? ייתכן שחוק שכר מינימום הוא בדיוק מה שאתם מחפשים • החל מהעובדים השחורים בארה"ב של שנות ה-30, דרך משטר האפרטהייד בדרום אפריקה וכלה באיגודי העובדים של ימינו, חוק שכר המינימום שירת את העובדים החזקים והמוכשרים על חשבון החלשים • כשאנשים עם כוונות טובות מתעקשים להתעלם מהמציאות כולם משלמים את המחיר
מאמת בסיסית אחת אי אפשר להתחמק: חוק שכר המינימום מעלה את מחיר העבודה ומוריד את הביקוש לעובדים. ומאחר שבתי עסק רבים לא יכולים להרשות לעצמם לשלם משכורות גבוהות יותר, התוצאה הישירה היא פיטורים.

אי אפשר גם להתחמק מהעובדה שחוק שכר מינימום פוגע בראש ובראשונה בעובדים חלשים. עובדים חסרי כישורים, עובדים צעירים, או כאלה שיש להם חיסרון תחרותי, מנסים לעשות את צעדיהם הראשונים בשוק העבודה באמצעות משרות בשכר נמוך. כאשר הממשלה אוסרת על מעסיקים לשכור עובדים שמוכנים להתפשר על שכר נמוך, היא חוסמת את דרכם של אלה לשוק העבודה.

הדינמיקה הזו הזו כל כך ברורה שגם ארגוני עובדים ופוליטיקאים גזענים בארה"ב עשו שימוש בחוק הזה לטובתם. בשנת 1931 עובדים שחורים בארה"ב ניסו להשתלב בשוק על-ידי הורדת שכר. הדבר גרם לתרעומת רבתי לא רק בגלל שיקולים גזעניים אלא גם בגלל שהלבנים התקשו להתחרות בפועלים השחורים. הלבנים קידמו החלת שכר מינימום ופתרו את הבעיה.

גם בזמן האפרטהייד בדרום אפריקה, שכר מינימום שימש כלי אפקטיבי בידי הגזענים הלבנים שזעמו על השחורים שניסו להתחרות בהם.

למעשה, עד היום חוק זה מיושם ברחבי העולם כדי להגן על וועדי עובדים. היתרון המיוחד של החוק נעוץ בכך שהוא מאפשר לא רק לחסום תחרות חופשית בשוק העבודה, אלא גם עוטף אנוכיות במעטה של מוסר וסולידריות.

ארגוני העובדים אינם היחידים שעושים שימוש ציני בחוק הזה. בשנות ה-60 חברת המעליות אוטיס ניסתה להחדיר לשוק את המעליות האוטומטיות שלה במטרה להחליף מעליות עם מפעיל אנושי. בצירוף מקרים פלאי, החברה החלה באותו זמן לקדם את חוק שכר מינימום במדינת ניו-יורק. הרעיון היה לכפות שכר גבוה על המעסיקים של מפעילי המעליות ובכך להפוך את המעליות האוטומטיות ליותר כדאיות.

50 שנה אחרי המזימה של חברת אוטיס, הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח. הכירו למשל את המכונה להכנת המבורגרים, מכונה שאמורה בקרוב להפוך את רוב העובדים ברשתות המזון המהיר לבלתי נחוצים. יהיה מעניין לראות כיצד יוזמת שכר מינימום של הנשיא אובמה תזרז את כניסת המכונות האלה לארה"ב, שם סקטור ההסעדה הוא מעסיק חשוב במיוחד.

מעניין שאובמה מציע להעלות את שכר המינימום לא בבת אחת אלא בהדרגה, בפריסה על פני רבעונים רבים. אפשר לחשוד שאפילו הוא מבין שהחוק הזה יביא לפיטורים נרחבים, אך אם היישום ייפרס על פני תקופה ארוכה, פיטורים אלה יתרחשו טיפין טיפין וכך יהיה קשה לקשור במדויק ביו הפיטורים לבין שכר המינימום. כך אובמה נהנה מרווח פוליטי נקי: הוא מצטייר כמי שדואג לאדם העובד על-ידי העלאת שכר מינימום, וגם מצליח להתנער מאחריות לפיטוריו של אותו עובד.

לשכר מינימום יש גם תכונה להתנקם אפילו באלה שלא יפוטרו וששכרם יעלה. החוק כופה על המעסיקים לשלם יותר לעובדים למרות שהתפוקה שלהם לא עולה. השורה התחתונה היא שהרווח יורד. ומה עושה איש עסקים כשהרווח יורד? מעלה מחירים. מי שנפגע מכך הם בעיקר העשירונים התחתונים שיוקר המחיה משפיע עליהם יותר מאשר על שאר האוכלוסיה.

ייתכן שהנזק העיקרי מכל המהומה סביב חוק שכר המינימום נובע מכך שהוא מסיח את הדעת מכל הפעולות שהממשלה יכולה לעשות כדי לרומם בצורה דרמטית את רמת החיים במדינה. למשל, ביטול מס חברות (13% בלבד מכלל תקבולי המסים של הממשלה) יביא לפריחה של עסקים בארץ ולכניסה של עסקים רבים מחו"ל, מהלך שיחריף את התחרות על עבודה ולכן יעלה את שכרם של העובדים; דה-רגולציה בשוק העבודה תקטין את העלות לעסקים ותאפשר להם להגדיל את השכר לעובדים; וקיצוץ במס הכנסה יגדיל את שכר הנטו, אם כי כמובן הדבר ייאלץ את הממשלה לקצץ בהוצאותיה.

וכמובן: הממשלה יכולה תמיד להוריד את יוקר המחיה באמצעות פתיחת השוק לתחרות חופשית ללא פשרות. והרשימה עוד ארוכה.

אם שרי הממשלה באמת מעוניינים בכך, יש מתכון מוכח ובדוק להעלאה דרמטית ברמת החיים של כלל אזרחי ישראל. אבל ככל שזה נוגע לקבלת כותרות מחמיאות בעיתונים, תעמולה ריקה על שכר מינימום היא כנראה דרך קלה יותר.

המאמר פורסם במקור במידה ב-7 למאי 2014

5 תגובות:

  1. הוא חושב אחרת ומנמק:
    http://tamritz.wordpress.com/2014/04/22/%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%90%D7%AA-%D7%A9%D7%9B%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9D-%D7%93%D7%91%D7%A8-%D7%91%D7%A2%D7%AA%D7%95/

    "כלי לשפר את חייהם של עניים שהחיים לא היטיבו איתם ולאפשר להם רמת חיים גבוהה יותר".

    השבמחק
  2. הנרי פורד, סוציאזלסט ידוע, העלה את שכרם של פועליו לחמישה דולר לחודש, כדי שיוכלו לקנות את המכוניות שייצרו, אבל זה בגלל שהוא דיליטנט מטומטם וגזען, לא?

    השבמחק
  3. נו באמת. מה היה עוזר להנרי פורד שכמה מאות עובדים ייקנו את המכוניות שלו. הוא היה צריך קהל לקוחות של מאות אלפים. הוא מכר מודל T, לא מזרטי. זה נכון שפורד קיצר את שבוע העבודה במפעלים שלו ושילם לעובד, בממוצע, כ-5 דולר ליום, למעלה מכפליים מהשכר לפועל ייצור באותם ימים, ובערך פי 5 משכרו של עובד חקלאי - שווה ערך בערכים נוכחיים לשכר שנתי ברוטו של 90,000 דולר כיום. אך הסיבה האמיתית שפורד שילם שכר כל כך גבוה לעובדיו היא שהוא רצה להוריד את תחלופת העובדים במפעל, כדי להפסיק לבזבז כסף וזמן על הכשרת עובדים חדשים. דבר שהיה סופר חשוב בשביל היעילות של פס הייצור הנע שלו. זוהי הסיבה המוצהרת, כפי שהאתר הרשמי של חברת פורד מגלה. אל תקנה את התעמולה הסוציאליסטית המגוחכת. אגב, בפורד לא היו וועדי עובדים והוא עצמו תעב וועדי עובדים.

    השבמחק
  4. מה זה משנה למה? המציאות היא שהוא היה צריך עובדים והיה מוכן לשלם להם בלי להניד עפעף, ואז מגיע גאון הדור כמוך ומציע שנמשיך לא לשלם לעובדים. המצב שבו מעטים מקבלים סכומים דמיוניים ורבים נאבקים לגמור את החודש תקין בעיניך, אדון "אנליסט באקסלנס ברוקראז'"? המצב שבו יפטרו את אותם אומללים שצריכים לקבל עוד 100-200$ כל חודש כדי לשמור על המנהלים שמקבלים מיליונים מדי שנה, כי "משכורות זה יקר", תקין בעיניך?
    אטימות שלמדנו לצפות לה מצד "מבינים בכלכלה" שלא רוצים להבין שאותה כלכלה פועלת בתוך חברה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בטח שזה משנה למה. אם מעלים משכורות כדי להגדיל רווחים, כמו שפורד עשה, אז זה טוב לכלכלה כי הרווחים האלה הולכים בסופו של דבר להשקעות נוספות ולהרחבת העסק. אם מעלים משכורות כי הפוליטיקאים נותנים פקודה אז אין לזה הגיון כלכלי ולכן במקום להעלות משכורות, בעל העסק יעדיף, ובצדק, לפטר עובדים ולהחליף אותם במכונות. אני רק רוצה להזכיר לך שלהקים עסק זה הרבה יותר קשה ומסוכן מלהיות שכיר ולקבל משכורת. כל הסיכון הוא על בעל העסק, לא על השכיר שיכול פשוט להתפטר ולמצוא עבודה במקום אחר. ולכן לצפות שבעל העסק יסכים לראות את הרווחים שלו מצטמצמים או נעלמים לטובת העובדים שלא השקיעו אגורה בעסק, זה לא מוסרי וזה גם בדר"כ לא קורה. וזה שאנשים לא גומרים את החודש, תאשימי את הממשלה שמעלה את יוקר המחיה ומונעת התפתחות של עסקים. אל תאשימי את בעל העסק שיורק דם בשביל לשמור את העסק שלו בחיים (ויש מאות אלפים עסקים קטנים ובינוניים בארץ שיורקים את הדם הזה).

      מחק