יום שלישי, 31 בדצמבר 2013

2014 – שנת הזהב

תודה לאילון קרופצ'יק שתרם את המאמר הזה.

 

כמו כל האנליסטים, גם אני הולך לתת כאן תחזית לשנה הקרובה, אך שלא כמו כולם, לי יש משהו שלאף אחד אחר אין… כדור בדולח.  אמש הפעלתי את כדור הבדולח שלי, ולאט לאט החלה מופיעה לה צורה של דוב גריזלי, אמיתי, עם שיניים והכל, תמונה שאינה מבשרת טובות למנהלי ההשקעות ב-2014. 

 

בואו נתחיל מהת'כלס: ברבעון הראשון של 2014  הולך ה-S&P לייצר שיא לאחר 5 שנים של עליות. ה-S&P נמצא בשוק דובי* מאז 2000, ורגל למעלה בשוק דובי נמשכת בין 18-60 חודשים. השיא שנקבל בתחילת 2014 יהיה הרגע בו יחזור השוק הדובי במונחים נומינליים ויימשך גם לתוך 2015.  אז האם אפשר להרים ידיים ולשבת על מזומן?

הערכתי האישית, היא כי יש לפחות שוק אחד שהולך להיסחר בכיוון הפוך לשוק הכללי, וכותרת המאמר כבר מסגירה אותי. הבול האמיתי של של שנות ה-2000 חוזר ב-2014. אולי בהיסוס בהתחלה, אולי תוך גישושים, אך הזהב, שהיה המורווח הגדול ביותר של הריביות הנמוכות וים ההדפסות ברחבי הגלובוס, מצא עצמו בתיקון שנמשך לא פחות משנתיים וחצי. התיקון הזה נמשך הרבה יותר משצפיתי (חשבתי שנסיים ביוני), ועפ"י אינדיקטורים ארוכי טווח של סנטימנט, והביקושים הגוברים מסין, הוא ככל הנראה עושה כעת את ימיו האחרונים.
במאמר הקודם דיברתי על כך שלמרות העליה היפה של הזהב מחודש יוני, לדעתי הוא עושה דרכו לתחתית נוספת:


מה שניתן לראות בגרף הבא, הוא שהזהב אמנם ירד כצפוי לתחתית נוספת, אך האיטיות שבירידה מנעה את התממשות התחתית האפשרית בדצמבר (סביב ה-$1,000), והתוצאה הבלתי נמנעת שלה היא ככל הנראה תחתית חדה פחות במהלך החצי השני של ינואר. התחתית הזו תגיע במועד מרוחק בכחודש מהתחתית הצפויה של דצמבר, ולכן היא גם תהיה גבוהה יותר, מה שאומר שהזהב לא ירד מתחת $1,100:


הסיבה לתחתית הגבוהה יותר נובעת מכך שכל תיקון יכול להיעשות בשני אופנים: דרך המחיר, או דרך הזמן.
ככל שמתמשך התיקון, כך יותר ידיים 'חלשות' (ספקולטיביות המחפשות רווחים קצרים) מתייאשות ומוכרות ליותר ידיים 'חזקות' (סולידיות המחזיקות לטווח ארוך), באותו אופן שבו תיקון חד המגיע דרך מחיר מביא יותר ידיים 'חלשות' (ממונפות) למכור ליותר ידיים 'חזקות' (לא ממונפות). ההתמשכות של הירידה הנוכחית על פני חודש שלם נוסף מונעת להערכתי ירידה מתחת $1,100 לזמן הקרוב.

(בעוד רבים מהמשקיעים  אמורים לשמוח  מקבלה של תחתית גבוהה יותר, אני באופן אישי פחות שמח על כך כמשקיע זהב. תחתית שלא מסיימת קרוב מספיק ל- $1,000 ה'קלאסי' תמיד משאירה פתח לכך שהתיקון לא באמת הסתיים, ועוד יחזור "לרדוף אותנו" בהמשך השנה).

עם זאת, בשקלול כל האפשרויות, ההנחה שלי היא שבינואר השנה נראה את התחתית האחרונה בזהב. טעיתי בעבר בנושא זה, אבל הליכה נגד כדור בדולח תהיה מעשה יהיר.

 

הסינים באים (קצת פונדמנטלס)   


בימים אלה ישנו סוג של הייפ תקשורתי סביב הצמיחה החוזרת ובאה לארה"ב, פסטיבל מתוזמר היטב זה בהחלט עוזר להכניס לשוק את כל אותם ספקולנטים קטנים וממונפים רגע לפני שהחבר'ה הגדולים יכבו את האורות.

מספר עובדות מצערות שחשוב לזכור: כמות האמריקאים הנתמכים ממשלתית הוא כעת גבוה יותר מכמות האמריקאים העובדים משרה מלאה. המשכורות הריאליות בארה"ב נמצאות בקפאון 7 שנים בקירוב, זאת בתקופה בה גדל החוב הממשלתי של ארה"ב ב-100% (ממש כך… כל מה שהצליחה לעשות הכפלת החוב הממשלתי של ארה"ב במשך 7 השנים האחרונות היא לשמר קפאון ברמות השכר).

על מנת לחזר ל-bullmarket, השוק צריך להתנקות טוב יותר, להגיע לרמות התמחור שבאמת מאפיינות התחלה של bullmarket.  אך השינוי בהתנהגות השוק לא יוכל להתרחש מבלי להיות מגובה בשינוי מדיניות או שינוי המאפיינים הפונדמנטליים שהכניסו אותנו לשוק הדובי מלכתחילה (קרי, סבסוד רמות הצריכה של אזרחים במדינות מסויימות במערב במחיר חדלות פרעונן של ממשלות בכלל וארה"ב בפרט).

החשוב מכל, הוא שהמגמה ההיסטורית של חסכון ובועות נדלן ותשתיות במזרח, מול צריכה וחובות במערב, נראה שמתקרבת לימיה האחרונים. מה שקיבלנו מסין בנובמבר הוא לדעתי נכונות אמיתית להתחיל לייצר צמיחה דרך צריכה, ופתיחות גדולה יותר כלפי משקיעים. מספר התפתחויות גורמות לי להאמין שסין נמצאת בנתיב לחיזוק המטבע ולצמיחה דרך צריכה. ראשית, סין דאגה לכרות הסכמי סחר נטול דולרים בשנים האחרונות עם רוסיה, אוסטרליה, ברזיל, הודו,ויפן (קלף אמריקאי), כמו גם הידוק יחסים עם ערב הסעודית (שבונה כעת את אחד מבתי הזיקוק הגדולים בעולם כיום על אדמתה של סין). כמו-כן, מכיוון שלא ניתן לייצר חברת צריכה ללא יצירת אמון וגיבוי המטבע, צעד נוסף להכנת התשתית הגלובלית לבואו של היואן הוא ייבוא אדיר של זהב שעושה דרכו לסין כבר למעלה משנה, כמו שניתן לראות בגרף הבא:

 

והנה ראיון מעורר השתאות עם האדם שמנהל את בית זיקוק הזהב הגדול ביותר בשוויץ, שאומר על הביקוש הנוכחי מסין, כי בכל 37 שנותיו בתחום, הוא מעולם לא ראה ביקוש כזה לזהב.

 

סיכום


בימים טרופים אלה, כאשר הסינים מכינים את התשתית לפיחותו החד של הדולר, תכנית הרוקמת עור וגידים מול עינינו, עדיין יושבים להם רוב המשקיעים המקצועיים רגל על רגל, נהנים מאדי האופוריה בשווקים, מבלי להבין את המשמעויות הכלכליות האמיתיות של מצב בו מתרחשת רוויה ברמות החסכון בצד אחד של העולם ושל צריכה בצדו אחר. כרגיל בשווקים, הם יעלו על זה בסוף, חלקם גם יעשו מזה כסף, אבל רובם יקבלו את זה בהפתעה. זה הזמן שלנו לקחת את הצד השני, ולחזור על האמת היחידה ששווה לזכור תמיד:
 In the markets you are either a contrarian or a victim" – Rick Rule

*בניגוד לדעה הרווחת, שוק דובי או שוק שורי יש למדוד אך ורק במונחים ריאליים, מכאן נובעת הטעות הבסיסית של חסידי "בטווח הארוך המניות רק עולות", משפט המתקיים מאז תחילת העמסת החובות הממשלתיים של מדינות המערב בשנות ה-80  והשימוש בחסכונות ממזרח, אך אינו מתקיים עבור 70 השנים הראשונות לקיומו של הפדרל רזרב.

—–

המאמר נכתב ע"י אילון קרופצ'יק. אילון קרופצ'יק איננו יועץ מורשה. מובהר ומודגש כי האמור בטור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בטור זה אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע באימייל זה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הכתוב – הינו על אחריות הקורא בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה