יום ראשון, 10 בינואר 2016

תנו לנו אקדחים

מיד אחרי הירי בת"א, ח"כ אמיר אוחנה טען בראיון שאם אזרחי ישראל היו חמושים בנשק להגנה עצמית, היה סיכוי גבוה שמישהו בזירות ירי כמו אלה שבת"א, היה יכול לפגוע במחבל וכך להוריד את מספר ההרוגים והפצועים.
העיתונאי המראיין נכנס להלם קל מההצהרה הזו אך התעשת מייד וטען בתגובה שאם יהיה יותר נשק ברחובות, כי אז חלק ממנו יזלוג לעולם התחתון. האמת היא שזוהי הטענה החלשה ביותר של המתנגדים למתן רשיון נשק לאזרחים.
ברור שפושעים לא צריכים לחכות שיגיע נשק בצורה חוקית לרחובות, הם יכולים להשיג אותו בצורה לא חוקית בשוק השחור. הם הרי פושעים. המקצוע שלהם הוא לעשות דברים בניגוד לחוק. אזרחים שומרי חוק לעומת זאת, מכפיפים עצמם לחוקי המדינה. כך כאשר המדינה מסרבת לתת רשיונות נשק לאזרחים שומרי חוק היא יוצרת מצב אבסורדי, שבו היחידים שאינם חמושים ואינם יכולים להגן על עצמם, הם ה"טובים". ל"רעים" אין בעיה כזו.
בארה"ב נהוג לכנות אקדחים The Great Equalizer, המשווה הגדול. הכוונה בביטוי הזה היא שהאקדח משווה את יכולתם של נשים וגברים להגן על עצמם. האשה הממוצעת המותקפת ע"י אנס אינה יכולה להגן על עצמה בידיים בלבד. אפילו שימוש בסכין קרוב לוודאי שלא יספיק. אקדח הוא הפיתרון. אקדח הוא הפיתרון של כל חסר ישע להגן על עצמו בפני מחבל, או פורץ אלים, או בכל מצב מסכן חיים.
טענה יותר סבירה נגד מתן רשיונות נשק היא שבישראל חמומת המוח, ככל שליותר אנשים יהיו כלי נשק, כך יעלה הפוטנציאל להתפרצויות אלימות. ובכן, ברור שמתן רשיונות נשק צריך להיעשות בצורה הגיונית - כלומר אך ורק לאזרחים שומרי חוק ללא עבר פלילי.
מעבר לכך, יש לזכור שמדינת ישראל מציידת כ-100 אלף בני 18-21 ברובי סער אוטומטים באופן שוטף. אני לא זוכר אפילו מקרה אחד של שימוש בנשק כזה במהלך סכסוך של חמומי מוח (שלא כחלק מהנעשה בעולם התחתון). ייתכן שמקרים כאלה קורים ואני פשוט לא זוכר אבל די ברור שזו אינה תופעה בעלת מימדים משמעותיים. מלבד זאת, יש לשאול - אם המדינה סומכת על נערים בני 18 עם רובי סער, וגם על אלפי מילואימניקים, איך אפשר להסביר את העובדה שאבות ואמהות בני 40 לא יכולים לקבל רישיון לאקדח חצי אוטומטי?
אני רוצה לסיים את הפוסט הזה בהצדקה שהעלה ג'ורג' אורוול לזכות להחזיק בנשק:
"That rifle hanging on the wall of the working-class flat or labourer's cottage is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
תרגום חלקי: הרובה שתולה על הקיר בביתו של עובד ממעמד הפועלים הוא סמל הדמוקרטיה.
זוהי לדעתי ההצדקה החשובה ביותר לחימוש אזרחים שומרי חוק. היכולת להגן על עצמך ועל משפחתך היא אבן היסוד של חייהם של אנשים חופשיים. שלטון ששולל את היכולת של האזרחים להגן על עצמם יכול להקרא בהרבה שמות, אבל דמוקרטיה של אנשים חופשיים אינו אחד מהם.
האיום של הטרור רק הופך את הוויכוח להרבה יותר דחוף, ובמידה מסויימת ליותר אבסורדי. כמה אזרחים חסרי ישע צריכים להירצח ע"י מחבלים לפני שההיגיון ינצח?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה